Karácsony - endometriózis étrenddel

Karácsony – endometriózis étrenddel

Karácsony és endometriózis – vajon mi köze a kettőnek egymáshoz? Látszólag semmi, és mégis számos kérdés merülhet fel azokban, akik az endometriózis miatt az átlagostól eltérő étrendet folytat.

Karácsonykor ugyanis a családok többségében fókuszba kerül az étel, és nem is akármilyen mennyiségben.

Karácsonyi vacsorák és ebédek követik egymást, ahol mindenféle hagyományos ételek kerül az asztalra, és lépten-nyomon édességek tömkelege tárul elénk – persze nem az egészséges fajtából.

Akármilyen étrendet is folytatsz az endometriózis miatt, a vendégségek kihívást tartogathatnak abból a szempontból, hogy miként hogyan tudod tartani az étrendedet, és hogyan kezeld az ezzel kapcsolatos társalgást, megjegyzéseket. Ebben a posztban szeretném megosztani az ezzel kapcsolatos tapasztalataimat, tippjeimet.

11552466823_56f04e2e0d_z

Christmas EVE 2013 031 by praline3001, CC

Az étel nem minden – fontos, hogy felszabadultan részese tudj lenni a közösségi élménynek!

A közös családi vagy baráti étkezések nem csak az ételről szólnak. Ez egy közösségi esemény, egy hangulat, egy ünnepi alkalom. Együtt vagyunk, és ennek keretében elfogyasztunk EGYÜTT egy ebédet vagy vacsorát. Éppen ezért nagyon fontos, hogy igazán részesei tudjunk lenni az eseménynek, élvezzük (igen, az ételt is), és ne érezzük magunkat kívülállónak.

Szóval az egyik alaptétel: az endometriózis miatt folytatott étrend nem egy-két napon múlik!

Ha megeszel egy sütit vagy netán nagyon megkívánod valamelyik ételt, amit egyébként nem szoktál enni, inkább fogyaszd el jóízűen és bűntudat nélkül, minthogy stresszelj azon, hogy ez nem egészséges vagy ezt “nekem nem szabad”.

Ha olyan vendégségbe mész, ahol nem tudod előre egyeztetni a menüt, akkor próbálj meg abból válogatni, ami ott van. Általában kisebb-nagyobb kompromisszumokkal mindig lehet valami olyasmit találni, ami kb. megfelel. Ilyenkor legyél rugalmas, és próbálj meg a körülményekhez alkalmazkodni.

De még jobb, ha viszel a vendégségbe valami egészséges finomságot, amit házilag készítettél, és szívesen megosztasz a többiekkel. Lehet ez egy süti, egy saláta vagy valami egyéb apróság.

Ez egy mindenkinek jó megoldás, mert megajándékozod a figyelmességeddel a vendéglátót és a többi vendéget, miközben Te is gond nélkül fogyaszthatsz belőle.

15493610354_27feb7557f_z

Christmas Cookies by Rich Renomeron, CC

A tervezés sokat segít – ehhez kérdd a többiek együttműködését!

Ha olyan vendégségbe mész, ahol előre tudod egyeztetni a menüt, akkor máris sokkal könnyebb minden. Így a vendéglátódnak is segítesz, hogy figyelemmel legyen az igényeidre, és Te is biztos lehetsz abban, hogy találsz a fogadra valót.

Persze a vendéglátók egy jó részének fogalma sincs, hogyan kell fehér liszt, fehér cukor és egyéb finomított ételek nélkül főzni, és a zöldségek sokszor nem éppen központi elemei az étkezésnek. Ilyenkor is fontos a kompromisszum, vagyis segít, ha elfogadod, hogy valószínűleg nem a legoptimálisabb módon fogsz aznap étkezni, és alkalmazkodsz a körülményekhez. Megoldás lehet az is, ha Te is viszel valamit a vendégségbe vagy szűkebb családon belül még az is belefér, hogy megosztasz egy-két receptet, hogy így segítsd azt, aki a kedvedben szeretne járni. Például Anyukám már sokadik éve készít nekem húsmentes töltött káposztát a rendes töltött káposzta helyett, és az elején együtt kerestünk megfelelő recepteket, és közösen készítettük el.

Itt is kell egy adag türelem. Néha elegem van a sok egyeztetésből, és arra vágyom, hogy ez ne legyen külön téma. De még mindig jobb, ha valaki figyelmes és megkérdezi, mintha egyáltalán nem törődik vele(d).

És még egy szempont: nekem sokkal jobb érzés az, ha nem “nekem való”, külön ételek kerülnek a családi asztalra, hanem olyanok, amelyeket EGYÜTT el tudunk fogyasztani, még akkor is, ha mondjuk nem mindenből eszem, amit a többiek fogyasztanak. Ez sokkal inkább támogatja azt, hogy ne érezzem magam kívülállónak, hanem én is RÉSZESE legyek a közös kulináris élménynek.

5296453720_7ac7d71a37_z

Christmas feast 2010 by David Merrigan, CC

Hogyan kezeld az ismerősök, családtagok kérdéseit, megjegyzéseit? 

Amikor vendégségben vagy társaságban észlelik, hogy másként étkezem, mindig jönnek a kérdések. Általában a miértekről mindenkivel annyit osztok meg, amennyit érzek, de legtöbbször nyíltan elmondom, hogy mi volt az életmódváltásom kiváltó oka.

Persze lehet, hogy éppen nem a karácsonyi ünnepségen szeretnénk ecsetelni az endometriózissal kapcsolatos kalandjainkat a rokonainkkal.

Ilyenkor például elég lehet annyit mondani, hogy egészségmegőrzési okokból vagy életmódbeli elhatározás miatt folytatunk más típusú étrendet.

És még hadd osszak meg ezen kívül két tipikus esetkört, ami gyakran előfordul azok között, akik szembesülnek az egészséges étkezésemmel.

“Te ilyet ehetsz?”

Vagy: “Te ebből tudsz mit enni?” Esetleg: “Ez nem neked való.” Az emberek bizonyára nem veszik észre, de ezekben a kérdésekben, megjegyzésekben már benne van annak sugallata: nem fogyaszthatsz bizonyos ételeket egy betegség, vagyis az endometriózis, illetve annak kiújulásának megelőzése miatt. És persze tudom, hogy mindezt figyelmességből, jó szándékkal teszik, mégis máshogy sül el.

Holott valójában én mindent ehetek. Az egy másik kérdés, hogy nem teszem.

És nem azért nem eszek bizonyos ételek, mert ha azokat megeszem, akkor holnapután biztos, hogy endometriózisom lesz, hanem egészséges ételek fogyasztásával akarom támogatni a szervezetem megfelelő működését, az öngyógyító folyamataimat, az immunrendszeremet, a hormonális egyensúlyomat, és mindez együtt hat az endometriózisra és annak megelőzésére is. Tehát ez az ÉN VÁLASZTÁSOM! És ez nagyon nagy különbség.

Bár lehetnek eltérések az egyes endometriózis esetén folytatott étrendek kapcsán, az biztos például, hogy egyes kutatások szerint a vöröshús nem jó, és hogy pozitív hatással van, ha sok zöldséget, gyümölcsöt eszünk, illetve összefüggés mutatkozik a glutén fogyasztása és az endometriózis között. Ezen kívül vannak tudományos alapjai annak, hogy a “rossz” zsírok felerősítik a menstruációs, illetve endometriózissal együtt járó fájdalmakat és a gyulladást, míg a “jó” zsírok (például az omega-3 zsírsav tartalmú ételek fogyasztása) enyhítik azokat. Javasolt továbbá kerülni a fehér cukor és a finomított ételek fogyasztását, mivel ezek nincsenek jó hatással az általános egészségi állapotra, hiszen gyorsan felviszik a vércukorszintet, miközben semmilyen értékes tápanyag nincs bennük. A cukor fogyasztása továbbá támogathatja az endometrikus sejtek osztódását. Az is biztos, hogy a fitoösztrogének hatással vannak a hormonháztartásra, de az nem egyértelmű, hogy endometriózis esetén pontosan milyen módon. Ha szeretnél többet tudni az étrendről, és arról, hogy milyen étkezés támogatja az egészségedet, lehetőséged van csatlakozni a soron következő Endosegítő Életmódváltás Programhoz vagy Endosegítő endometriózis étrend kurzushoz.

Karácsonyi receptek

Ezúton osztok meg Veletek néhány olyan recept fellelhetőségi helyét, amelyek Karácsonykor fel lehet használni.

Nóri “mindenmentes” bejgli receptje nekem nagyon bevált! Könnyű elkészíteni a tésztát, amiből én az élesztőmentes változatot készítettem (szódabikarbona + almaecet), a tölteléket kicsit máshogy csináltam: 125 g darált diót (mert szeretem, ha sok a töltelék a bejgliben) összekevertem 1 evőkanál eritrittel, 2 evőkanál cukormentes baracklekvárral, 100 g kókusztejjel, néhány csepp citrom levével, és reszeltem bele fél (bio!) citrom héját.  Íme az eredmény:

"Mindenmentes" diós bejgli Nóri receptje nyomán

“Mindenmentes” diós bejgli Nóri receptje nyomán

Ha kókuszgolyót vagy gesztenyegolyót szeretnél készíteni, itt találod a receptemet a blogon.

A húsmentes töltött káposztát pedig az elmúlt években az itt található recept alapján készítettem. A rántást a végén elhagytam, a tejfölt pedig lehet például citromos kókusztejszínnel helyettesíteni.

MINDENKINEK NAGYON KELLEMES, MEGHITT ÉS ÁLDOTT ÜNNEPEKET KÍVÁNOK!

Kurczewski-Tamás Zita, Endosegítő

Utoljára frissítve: 2017.12.21.

Share