Karácsony cukormentesen - ez lehetséges?

Karácsony cukormentesen – ez lehetséges?

Immár nyolc éve, hogy életmódot váltottam egy endometriózis diagnózis miatt, amelybe az is beletartozik, hogy cukormentes az étrendem (illetve gluténmentes és tejtermékmentes is). A karácsony is így telik, és ez így természetes számomra és a családom számára is. Őszintén szólva már fel sem merül bennem, hogy másképpen legyen. Viszont még pontosan emlékszem az első néhány karácsonyra, és arra, ahogy azon gondolkodtam, hogyan fogom megélni az ünnepeket?

Mi lesz a bejglivel, a szaloncukorral, a kókuszgolyóval és a sok finom többi sütivel az asztalon? Sóvárogva fogom nézni őket, miközben mindenki lelkiismeretfurdalás nélkül, jóízűen eszi ezeket a finomságokat?”

Mi lesz, ha vendégségbe megyek, és ott kérdőre vonnak, hogy ugyan miért nem kóstolom meg a házi bejglit? El kell mondanom, hogy miért nem eszek cukrot? Akkor is az endometriózisról kell beszélnem?”

“Egyek vagy ne egyek? Ha nem eszek, kirekesztve fogom érezni magam. a betegségtudatomat növeli. Ha eszek, az meg a lelkiismeretfurdalásomat…. Ördögi kör.”

Ha éppen ilyesmiken gondolkodsz, először is szeretnélek megnyugtatni. Ez teljesen természetes. Az életmódváltás nem egyszerű. Szokások megváltoztatását jelenti, személetváltást igényel. Az ételeknek pedig szimbolikája is van, például egy-egy ünnephez, eseményhez kapcsolódóan (lásd például a szülinapi tortát). Nekünk kötődéseink, emlékeink, jóérzéseink lehetnek egy-egy hagyományos étel kapcsán, az evés pedig egy társas érintkezés, családi együttlét része is, így az abból való kimaradás érzése rossz érzéseket, hiányt is kelthet bennünk.

A megnyugtatás másik része pedig az, hogy többféle strarégia létezik a helyzet kezeléséhez.

1. számú stratégia: Egyél egy keveset nyugodtan, lelkiismeretfurdalás nélkül

Először is szeretném elvenni az élét az egésznek. Nem kell teljesen cukormentesen átélned a Karácsonyt. Ha úgy érzed, hogy ez a cukormentes dolog nagyon stresszel, és szívesen ennél egy kis hagyományos bejglit vagy megkóstólnád a szaloncukrot, akkor tedd meg, lelkiismeretfurdalás nélkül. Amennyiben elindultál már az életmódváltás útján, és cukormentes étkezésre álltál át a mindennapok nagy részében, akkor nem feltétlenül ez a kis karácsonyi sütievés fogja romba dönteni, amit idáig felépítettél.

Saját tapasztalatom az, hogy minden esetben, amikor megengedtem magamnak a kilengéseket, sokkal jobban és nagyobb erővel tudtam folytatni másnap az egészséges étrendemet. Szóval Te se hagyd, hogy nagyon bemerevedjél ebbe. Lehet, hogy majd nálam is lecsúszik egy-két szaloncukor, ez tényleg nem a világvége.

2. számú stratégia: Keress cukormentes alternatívákat

Amennyiben úgy döntesz, hogy szeretnéd a Karácsonyt is cukormentesen tölteni, akkor kereshetsz a hiányolt édességekre cukormentes alternatívákat. Fontos, hogy ezt döntésként éld meg, és ne olyan formában, hogy “nekem nem lehet.” Nagy különbség van a kettő között. A döntés egy aktív cselekvést takar, egy tudatos választást, amellyel saját magad is hozzátszel az egészséged alakulásához, és ez pozitív töltetet tud adni.

Sokféle bejglit próbáltam az évek során, és nekem továbbra is ez a kedvenc bejgli receptem, amit idén is el fogok készíteni. Tervezek egy mákos verziót is a diós mellé. Ha szeretnél más tölteléket a bejglibe, akkor azt javaslom, hogy keress cukormentes bejgli recepteket az interneten, és cseréld ki a tölteléket a bejglibe. Ha nincs időd készíteni, akkor szerezz be időben cukormentes bejglit. Már elég sok helyen lehet kapni ilyesmit, pl. bioboltokban, cukormentes cukrászdákban, paleo boltokban. Érdemes azt is nézni, hogy a termék – a cukor mellett – mentes legyen adalékanyagoktól, és lehetőleg teljes kiőrlésű lisztekből álljon.

Nagyon egyszerűen elkészíthető az itt található kókuszgolyó és gesztenyegolyó recept is.

Szaloncukrot is lehet házilag készíteni (recept pl. ITT), de már boltokban is lehet kapni cukormentes változatokat.

A cukormentes (és választásodtól, étrendedtől függően egyéb mindentől mentes) sütiket elviheted a vendégségbe is a menühöz való hozzájárulásként. A házigazda is biztos örül majd neki, és mások is megkóstólhatják a mentes verziókat.

Az 1. és a 2. számú stratégia egyébként kombinálható, a cukormentes alternatívák segítenek, hogy minél kevesebbet egyél a cukros, finomított sütikből.

3. számú stratégia: nem foglalkozol az egésszel, eszel, amit eszel, és majd Karácsony után folytatod.

Ez is egy lehetőség. Tényleg rajtad áll, mert ez a Te döntésed. Az ünnepek után igyekezz visszatérni az étrendedhez. Ha az endometriózissal kapcsolatos tüneteid csökkentése a célod az étrend folytatásával, akkor a tested úgyis visszajelez, hogy ezt az időszakot, hogy viselte. Szóval ha innen nézed, ebből is tanulhatsz és gazdagodhatsz.

Miért javasolt a cukormentesség endometriózis esetén?

Amennyiben még csak most gondolkozol azon, hogy cukormentes étrendet folytass, vagy fel szeretnéd eleveníteni, hogy miért javasolt a cukormentes (és az egyébként hasonló hatással járó finomított szénhidrátoktól mentes) étrend endometriózis esetén, akkor ebben a posztomban erről részletesen olvashatsz. A posztban a lehetséges édesítési alternatívákról is találsz információt.

Amennyiben a Karácsony és endometriózis kapcsán írt korábbi posztomat is elolvasnád, amiben további ötletek vannak az időszak (túlélés helyetti) pozitív megéléséhez, akkor azt ITT találod.

Szerző: Kurczewski-Tamás Zita, táplálkozási és életmód coach

Share