Így segíthet az omega-3 endometriózis esetén!

Így segíthet az omega-3 endometriózis esetén!

Az endometriózis egy krónikus gyulladással járó betegség, ahol méhnyálkahártyaszerű szövetek helyezkednek el a méhen kívül. Ezek a szövetek, ciszták egy folyamatos gyulladást jelentenek a szervezetre nézve, és sokszor állandó vagy ciklikusan visszatérő fájdalmat okoznak, mint például a fájdalmas menstruáció vagy a krónikus kismedencei fájdalmak. Endometriózis esetén tehát elsődleges cél a fájdalom- és gyulladáscsökkentés, amiben segítség lehet az omega-3 zsírsav.

Miként segíthet az omega-3 a fájdalom- és gyulladáscsökkentésben?

Az omega-3 zsírsav a fájdalom és a gyulladás csökkentéséért felelős olyan anyagok képződését támogatja a szervezetben, mint a 3-as sorozatú prosztaglandin (PGE3) és az LTB4 típusú leukotrién. Ezzel szemben az úgynevezett arachidonsav, amely egy omega-6 zsírsav, az endometriózissal járó gyulladást és a fájdalmat generáló 2-es sorozatú prosztaglandin és az LTB5 típusú leukotrién képződést növeli.

Mind az omega-3 zsírsavat, mind az arachidonsavat étrendi úton visszük be a szervezetbe. Éppen ezért az étkezésünkkel hatással lehetünk a szervezetünkben levő gyulladásra és fájdalomra.

A halak és a tengeri herkenytűk nagyon jól hasznosuló omega-3 zsírforrások

Étrendi szinten omega-3 zsírsavat tartalmaznak nagyobb mennyiségben a halak, tengeri herkentyűk, valamint olyan mag- és diófélék, mint a chia mag, lenmag, makadámdió, dió. Ezek jótékonyan támogathatják az étrendünkben a gyulladáscsökkentést, azonban azt is fontos tudni, hogy az állati omega-3 zsírforrások sokkal jobban hasznosulnak, mint a növényi források.

Arachidonsavat (omega-6) tartalmaznak nagyobb mértékben a húsok (különösen a vöröshúsok), a tejtermékek és a tojás, amelyek így elsősorban a gyulladásos folyamatokat táplálhatják.

A fentiek miatt a vöröshúsok, tejtermékek elhagyása, a fehér húsok és a tojás mérsékelt fogyasztása, valamint az omega-3 zsírsav források (hal, tengeri herkentyűk és a fent említett magok, diófélék) nagyobb mértékű fogyasztása (az arachidonsavakat tartalmazó ételekhez képest) segíthet a csökkenteni a fájdalmat és a gyulladást.

A vöröshúsokat a magas arachidonsav tartalom miatt érdemes elhagyni, mivel ezek a gyulladást támogathatják a szervezetben

A megfelelő eredmény eléréséhez fontos, hogy ezeknek a zsírsavaknak az aránya az étrendben az omega-3 zsírsav felé billenjen el, mivel a prosztaglandin és a leukotrién szintézisben a különböző prosztaglandinok és a leukotriének versengenek egymással. Az omega-3 zsírsavak nagyobb aránya képes kiszorítani, illetve csökkenteni az arachidonsavakból eredő gyulladáskeltő prosztaglandin és leukotrién képződést, ami gyulladáscsökkentő hatással járhat.

Tudományos kutatások is alátámasztják az omega-3 zsírsav pozitív hatását

Egy tudományos kutatás is kimutatta, hogy a magas omega-3 zsírsav tartalmú étrend 22%-kal csökkenti az endometriózis kockázatát (Missmer et al, 2010). Egy dán kutatás pedig arra a következtetésre jutott, hogy a halakból származó omega-3 zsírsav alacsonyabb fogyasztása az étrendben nagyobb menstruációs fájdalmakkal van összefüggésben, míg a magasabb omega-3 zsírsav fogyasztás enyhébb menstruációs fájdalmakkal (Deutch, 1996).

Egy másik, patkányokon végzett tudományos kísérletben a patkányok egy része EPA (eicosapentaenoic acid) típusú omega-3 zsírsav alapú étrendet, a másik része pedig linolénsav típusú omega-6 alapú étrendet kapott két hétig. Két hetet követően mesterségesen endometriózist hoztak létre a patkányokban, majd az étrendet tovább folytatták 4 hétig. Az eredményeket a 6 hetes kísérlet 4. és 6 hetén értékelték az endometriózisos szövetek megvizsgálása útján.

A kutatók azt találták, hogy az EPA étrendet folytató patkányok esetében a szövetek omega-3 – omega-6 aránya jelentősen javult, és az endometriózis szövetek vastagsága jelentősen csökkent. Ezen kívül az endometriózisos szövetek vizsgálata azt mutatta, hogy az omega-3 alapú étrend csendesítette az endometriózisban szerepet játszó egyes gének, így egyes immunmodulátorokat és citokinek aktivitását. Ezek az eredmények a kutatók szerint azt mutatják, hogy az EPA bevitele csökkentheti az endometriózis növekedését, terjedését. (Netsu et al, 2008)

Az omega-3 – omega-6 arány fontossága az étrendben

Étrendi szinten további cél lehet, hogy nem csak az omega-3 – arachidonsavak arányára, hanem az étrend omega-3 – omega-6 arányára is odafigyeljünk, hiszen ezt is összefüggésbe hozták a menstruációs fájdalom csökkenésével. (Deutch, 1996)

Az ideális arány az omega-3 és az omega-6 zsírsavak tekintetében (amely utóbbiak nem csak az arachidonsavakból képződnek, hanem például egy magfélékből, diófélékből, növényi olajokból) 1:2 vagy 1:4-hez (ω−3 – ω−6). A jelenlegi átlagos nyugati étrend szerinti arány pedig jellemzően 1:10 és 1:20 (ω−3 – ω−6) között van.

Mindez mit jelent étrendi szinten?

A chia magokból nagyon finom chia pudingot lehet készíteni.

Itt van néhány tipp, hogyan tudod emelni az omega-3 zsírsav bevitelét az étrendedben, és hogyan tudod optimalizálni az étrended omega-3 – omega-6 arányát:

  • Egyél hetente legalább két vagy három alkalommal halat,
  • Egyél naponta lenmagpelyhet vagy chia magot, mert ezeknek magasabb az omega-3 zsírsav tartalma,
  • Részesíts előnyben a diót és a makadámdiót a diófélék közül, mert ezek nagyobb mértékben tartalmaznak omega-3-at,
  • A többi magból, dióféléből is ehetsz, csak arányosan kevesebbet,
  • A növényi olajok közül kerül a magas omega-6 zsírsav tartalmúakat, mint például a napraforgóolaj, repceolaj, szójaolaj, margarin, kukoricaolaj, szőlőmagolaj,
  • Használj olivaolajat salátákra, és kókuszolajat sütéshez, főzéshez, mert ezek semlegesek az omega-3 – omega-6 arányra nézve.
A halolaj mint táplálékiegészítő

Halolajat tartalmazó táplálékkiegészítő kapszulák

Láthatjuk tehát, hogy már az étrendi változtatásokkal is nagyon sokat tudunk tenni a gyulladás- és a fájdalomcsökkentés érdekében. Tudományos kutatások szerint pedig endometriózis esetén további támogatást jelenthet a halolaj fogyasztása.

Egy állatokon végzett laboratóriumi kísérlet szerint az EPA és DHA (docosahexaenoic acid) omega-3 zsírsavakat tartalmazó halolaj adagolása lelassította az endometriózis szövetek növekedését, és csökkentette a gyulladáskeltő 2-es sorozatú prosztaglandinok szintjét is egy 8 hetes kezelés után.

A kísérletet nyulakon végezték, akikben műtéti úton mesterségesen endometriózist hoztak létre a kezelés 10. napján. A nyulakat két csoportra osztották: az egyik csoport halolajat, a másik csoport pedig olivaolajat kapott 8 héten keresztül.

Amikor a két csoporthoz tartozó nyulakat ismért műtéti úton megvizsgálták, akkor egyértelmű volt, hogy az endometriózisos szövetek is kisebbek lettek a kontrollcsoporthoz képest, és a prosztaglandin összetételt is jótékonyan befolyásolta a halolaj adagolása. (Covens et al., 1988)

Egy további kutatás pedig kimutatta, hogy a halolaj mint táplálékkiegészítő 2 hónapig történő adagolásával jelentősen csökkent a menstruációkor jelentkező fájdalom serdülőkorúak esetén.  A haszhnált adagolás: 1080 mg EPA, 720 mg DHA és 1.5 mg E-vitamin volt. (Harel et al, 1996)

A halolaj választásánál ellenőrizzük, hogy abból a nehézfémek eltávolításra kerültek, és a készítmény E-vitamint is tartalmaz.

Kurczewski-Tamás Zita, Endosegítő blog írója, funkcionális táplálkozási referens, természetgyógyász

Amennyiben többet szeretnél tudni az endometriózis diétáról, gyere el az Endosegítő Endometriózis Diéta Kurzusra!

Felhasznált források:

Covens, A.L., Casper, P. C. R. F. (1988) The effect of dietary supplementation with fish oil fatty acids on surgically induced endometriosis in the rabbit. Fertility and Sterility. 49(4)

Deutch, B. (1996) Menstrual pain in Danish women correlated with low n-3 polyunsaturated fatty acid intake. Ugeskrift for Laeger. 158(29):4195-4198

Halpern, G., Schor, E.,Kopelman, A. (2015)  Nutritional aspects related to endometriosis. Rev Assoc Med Bras. 61(6):519-523

Harel, Z., Biro, F.M, Kottenhahn, R.K., Rosenthal, S.L.: Supplementation with omega-3 polyunsaturated fatty acids in the management of dysmenorrhea in adolescents. Am J Obstet Gynecol. 1996

Khanaki, K, Nouri, M., Ardekani, A.M., Ghassemzadeh, A., Shahnazi, V., Sadeghi, M.R., Darabi, M., Mehdizadeh, A., Dolatkhah, H., Saremi, A., Imani, A.R. és Rahimipour, A. (2012) Evaluation of the Relationship between Endometriosis and Omega-3 and Omega-6 Polyunsaturated Fatty Acids. Iran Biomed J 16(1): 38–43.

Missmer, S.A., Chavarro, J.E., Malspeis, S., Bertone-Johnson, E. R., Hornstein, M.D., Spiegelman, D. Barbieri, R.L., Willett, W.C., Hankinson, S.E. (2010) A prospective study of dietary fat consumption and endometriosis risk. Human Reproduction, 25(6): 1528–1535.

Netsu, S., Konno, R., Odagiri, K., Soma, M., Fujiwara, H. és Suzuki, M. (2008) Oral eicosapentaenoic acid supplementation as possible therapy for endometriosis. Fertil Steril. 90(4 Suppl):1496-502.

 

Share