Így készült el életem első kókuszjoghurtja!

Így készült el életem első kókuszjoghurtja!

Egy ideje az egyik kedvenc ételem tízóraira vagy uzsonnára a kókuszjoghurt, kiegészítve némi gyümölccsel vagy magokkal.

Sajnos a kókuszjoghurtok többségében adalékanyagok, így például tartosítók, ízesítők, állagjavítók, sűrítőanyagok vannak. A bolti termékek közül a Hideg Nyalat kókuszjoghurt termékét jó  szívvel szoktam ajánlani, mivel az adalékanyagokat nem tartalmaz, csak sűrítés céljából nyílgyökérlisztet.

Londonban, ahol jelenleg élek, a boltokban kapható lehető legtermészetesebb kókuszjoghurt is tartalmaz kukoricalisztet, amelyet szeretnék lehetőség szerint kerülni. Éppen ezért egy újabb projektnek fogtam neki: a kókuszjoghurt házi előállításának.

Miért nem tartalmaz az étrendem tejtermékeket? 

got milk? by www.waikiki.com

Miért nem eszem tejtermékeket, és miért nem elégszem meg a sima joghurttal? A tejtermékeket 2013-ban hagytam el, amikor endometriózissal diagnosztizáltak, és elkezdtem az endometriózis diétámat. A tejtermékeket azóta sem fogyasztom, így joghurtot és kefirt sem.

A tejtermékek esetén ugyanis – endometriózis szempontjából – nem a laktóz jelenti a problémát, hanem a tejtermékekben található zsírok, vagyis az arachidonsavak. Az arachidonsavakat nagyobb mértékben tartalmazó élelmiszerek, mint például a vöröshús vagy a tejtermékek, fokozhatják az endometriózissal együtt járó fájdalmakat és a gyulladást. A másik, ami miatt problémát jelentenek a tejtermékek, az a zsírban található állati ösztrogén, amit beviszünk a szervezetünkbe a tejtermékek fogyasztásával. Minderről bővebben ITT olvashatsz.

A kókuszjoghurt elkészítése

Kókusztej

A kókuszjoghurt készítése rendkívül egyszerű, és csak két összetevő kell hozzá: kókusztej és probiotikum. Ha szeretnéd sűrűbb állagúvá tenni, akkor használhatsz ehhez tápióakeményítőt vagy agar agart. Én nem használtam ezeket a joghurtom elkészítéséhez, így a joghurtom folyékony lett (és finom 🙂 ), de Te kipróbálhatod. Ehhez a recept után találsz további tippeket.

Hozzávalók:

  • 1 konzerv (400 ml) zsíros kókusztej – Figyelem! Itt zsíros kókusztejre lesz szükségünk, mert a UHT dobozban található kókuszitalokkal nem fogjuk a kívánt hatást elérni
  • 4 db probiotikum kapszula (a BIO-KULT terméket használtam)

Elkészítés:

Sterilizálunk egy befőttes üveget, amit a következőképpen lehet megtenni.

Bekapcsolom a sütőt 100 °C-ra, megmosom a befőttes üveget mosószeres vízzel, majd ráteszem az üveget egy tiszta konyharuhára fejjel lefelé, és hagyom lecsepegni. Amikor felmelegedett a sütő a kívánt fokozatra, akkor beleteszem az üveget a sütőbe a szájával felfelé állítva, majd a sütőben hagyom, amíg megszárad, de legalább 20 percig.

Ezt követően az üveget kiveszem a sütőből, és belekanalazom egy fakanállal a kókusztejet. Ezután egy kis tál felett óvatosan kinyitom a probiotikum kapszulákat, és a probiotikum port beleteszem a kókusztejbe, majd alaposan elkeverem a fakanállal.

A levegőt is áteresztő pamutanyag a legideálisabb a készülő kókuszjoghurt tetejére.

A befőttesüvegre nem kell rátenni a tetejét, hanem tehetünk rá egy olyan konyharuhát, amely kicsit átengedi a levegőt. Én egy pamut pelenka anyagot használtam, melyet egy befőttes gumival rögzítettem az üveg tetejére. Ezt követően betettem a sütőbe az üveget (de nem kapcsoltam be), mivel egy olyan környezetet kell a kókuszjoghurt számára biztosítani, ami állandó hőmérsékletű.

Hagyjuk a sütőben a kókuszjoghurtot 24-48 órára. Én 48 óráig hagytam állni, és nagyon szuper lett az eredmény. A probiotikumban levő jótékony baktériumtörzsek elkezdtek dolgozni a kókusztejben, és a kókusztej a joghurthoz hasonlóan savanykás lett.

A házilag készített kókuszjoghurt nem lesz olyan sűrű, mint a sima joghurt, mivel a kókusztej szerkezete más a sima tejhez képest. A boltban kapható kókuszjoghurtok ezért tartalmaznak általában valamilyen sűrítőanyagot, mint például nyílgyökérliszt, tápiókakeményítő, kukoricaliszt.

Ha szeretnéd, hogy a kókuszjoghurtod sűrűbb állagú legyen, ehhez használhatsz agar agar port vagy tápiókakeményítőt is. Ezeket a következőképpen kell az elkészítési folyamatba beépíteni.

A sűrítés technikája

A kókusztejet tedd egy lábosba, és tegyél a kókusztejbe  1 teáskanál agar agart. Ha tápiókakeményítőt használsz, akkor 1 evőkanál tápiókakeményítőt adjál hozzá egy kevés kókusztejhez egy külön tálkában, majd így add hozzá a lábosban levő kókusztej többi részéhez. Mindkét esetben jól keverd el a kókusztejet.

Melegítsd fel a kókusztejet egészen addig, amíg gyöngyözni nem kezd, majd alacsony lángon gyöngyözve főzd, és kevergesd további 5-10 percig, és végül hagyd kihűlni. A probiotiumot csak akkor add hozzá a kókusztejhez, ha az már legalább 40 °C-ra lehűlt.

Miért egészséges a kókuszjoghurt?

A kókusztej zsírja nagy mennyiségben tartalmaz középláncú zsírsavakat, ami megkülönbözteti az egyéb telített zsír forrásoktól, mint a vaj vagy az egyéb állati zsírok. A középláncú zsírsavakat nagyon jól hasznosítja a szervezet energiatermelésre, és csak kisebb részét tárolja zsírszövet formájában, ezért a fogyókúrás étrendek kedvenc alapanyaga is egyben. Mindez pedig azt eredményezi, hogy fokozza az anyagcserét, és támogatja az immunrendszert is.

A kókusz zsírja gyulladáscsökkentő és antimikrobiális hatású. Segíti az energiatermeléshez szükséges B vitaminok, zsírban oldódó vitaminok (A, D, E, K vitaminok), a béta-karotin, és egyéb zsírban oldódó ásványi anyagok, mint a kalcium vagy a magnézium, illetve különböző aminosavak felszívódását.

Ezen kívül a kókusz zsírja jótékony hatással van a koleszterin értékeinkre, ugyanis egyes tudományos kutatások szerint csökkenti az összkoleszterin szintjét, és javítja a HDL:LDL arányt.

A kókusz zsírjában található középláncú zsírsavak jótékony hatással vannak a bélflóránkra is, mivel támogatják a jótékony baktériumokat. Ezen kívül a kókuszjoghurt probiotikus élelmiszer, ami azt jelenti, hogy – a probiotikum hozzáadásának köszönhetően – a bélflóránkra nézve jótékony hatású baktériumtörzseket tartalmaz.

Hogyan fogyasszam a kókuszjoghurtot?

Kókusztejjel gyümölcsökkel és magokkal

A kókuszjoghurtot akár tízóraira, akár uzsonnára is bátran fogyaszthatjuk. Sok mindennel kiegészíthetjük. Íme néhány tipp!

Beletehetünk bármilyen gyümölcsöt, amivel kicsit édesebbé tesszük, illetve fahéjjal szórhatjuk meg, ami segít a vércukor kiegyenlítésében.

Rászórhatunk granolát (itt egy jó kis recept, bár a kókuszvirágcukor helyett ma már inkább eritritet javasolok ehhez használni) vagy gluténmentes zabpelyhet. Ez utóbbit érdemes állni hagyni pár óráig, mielőtt elfogyasztjuk a kókuszjoghurtot, hogy a zabpehely megszívja magát joghurttal.

Belekeverhetünk egy evőkanál chia magot vagy lenmagpelyhet, amelyek nagyon jó omega-3 források. Olvasd el ITT, hogy miért jótékony endometriózis esetén az omega-3 zsírsav fogyasztása. A lenmagot és a chia magot is érdemes hagyni állni a joghurtban egy-két óráig fogyasztás előtt.

Amennyiben többet szeretnél tudni az endometriózis diétáról, gyere el az Endosegítő Endometriózis Diéta Kurzusra vagy jelentkezz be egy egyéni konzultációra!

Kurczewski-Tamás Zita, Endosegítő blog írója, funkcionális táplálkozási referens, természetgyógyász

Felhasznált cikkek, receptek:

Dr. Hyman: Is Coconut Oil Bad For Your Cholesterol?

How to Make Coconut Yogurt (2 Ingredients!)

How to Make Homemade Coconut Milk Yogurt

How to Thicken Homemade Non-Diary Milk Yogurt

How To Make Dairyfree Coconut Yogurt

 

 

Share