Gondolatok betegségről, életmódváltásról - saját tükörben

Gondolatok betegségről, életmódváltásról – saját tükörben

Engedjetek meg egy személyesebb posztot őszindítónak.

Az elmúlt években többféle úgynevezett krónikus betegséggel kellett szembenéznem, amire az orvostudomány nem tud végleges gyógymódot adni, ami alatt azt értem, hogy mondjuk beszedek egy gyógyszert vagy megtörténik egy műtét, és meggyógyul, nem jön elő még egyszer. Ezek az endometriózis, IBS, enyhe autominnum pajzsmirigy-alulműködés (Hashimoto), krónikus reflux és gasztritisz. Vagyis elsősorban hormonális, emésztőrenszeri és immun alapú betegségek.

Sok minden szerepet játszhat abban, hogy ezek végül miért alakultak ki nálam, ugyanis a szervezetünkben minden mindennel összefügg. Lehet pl. benne genetikai háttér, de az is számíthat, ha valaki császárral születik (mint én is), nem szoptatják (vagy csak rövid ideig, mint ahogy ez nálam történt, ugyanis annak idején jött be a tápszer divatja). A hüvelyi szülés és a szoptatás segíti azt, hogy egészséges bélflóra alakuljon ki, ami az immunrendszer egyik fontos alapja. A bélflóra kialakulásában pedig az első évek meghatározóak (vagyis nem mindegy, hogy mi az alap, amire később építünk).

Aztán az sem elhanyagolható tényező, hogy gyermekkoromban sokszor szedtem antibiotikumot, ami szintén rossz hatással van a bélflórára (és így az immunrendszerre). Sajnos abban az időben még sokkal többször írtak fel az antibiotikumot az orvosok, mint amennyiszer valóban szükség lett volna rá. Arról nem is beszélve, hogy a fájdalmas menstruációm miatt évekig, évtizedekig szedett fájdalomcsillapítók a gyomornyálkahártyámra valószínűleg nem voltak jó hatással, ami aztán hajlamosíthatott a gyomornyálkahártya-gyulladásra és a refluxra.

Az elmúlt évtizedekben kialakult átlagos nyugati étrend, amely bővelkedik finomított termékekben, cukorban és hormonkezelt húsokban, adalékanyagokban szintén negatívan hathat a bélflórára, az emésztésre, és így az immunrendszerre, valamint a hormonrendszerre is. Ugyanígy káros hatásnak vagyunk kitéve a környezetünkben levő xenoösztrogének és egyéb, a hormonháztartásra káros ún. endokrin diszruptor anyagoknak köszönhetően. Ezek nálam sem voltak másképp.

Az eddig felsoroltak tehát mind tényezők lehetek a krónikus betegségek kialakulásában, és bár vannak olyan történeti, genetikai adottságok, amiken utólag nem tudunk változtatni, azt megtehetjük, hogy a jelenünket és a jövőnket alakítjuk, és teszünk az egészségünkért azzal, hogy odafigyelünk az étrendükre, az életmódunkra és a lelki egészségünkre.

Ez azért a lelki egészséggel együtt kerek, mert az a tapasztalatom, hogy hiába a legtökéletesebb egészséges étrend, mozgás bevezetése, natúr, bio kozmetikumok használata és egyéb változtatások, ha közben rosszul érezzük magunkat, nagy a stressznyomás vagy érzelmi válság van. Ezek oka lehet akár a betegség, akár maguk az életmód változtatások, vagy valami egészen más pl. munkahelyi stressz, párkapcsolati problémák. Szóval a lelki egészség, jóllét is rengeteget számít a gyógyulásban és a testi egészség fentartásában. Sőt, egyre inkább arra jövök rá, hogy ez szinte a legfontosabb. Ahhoz ugyanis, hogy az egészséges életmódbeli változtatások jól működjenek, kell az is, hogy ezeket jól viseljük (békében legyünk azzal, hogy változtatunk), és e mellett érzelmi nagytakarítást is végezzünk, ha szükséges.

És mi az alapja annak, hogy békében legyünk az étrendi és életmódbeli változtatásokkal? Az, hogy csak annyit vezessünk be egyszerre, és annyit vállaljunk be, amennyivel jól érezzük még magunkat. Lassan haladva, figyelve önmagunkat sokkal messzebbre érünk el, mint a rövid idő alatt végzett gyors változtatásokkal, amik általában nem bizonyul időtállónak.

Lassan haladva azt is felfedezhetjük, hogy mi az, ami számunkra áldásos, támogató, és mi az, ami nem az. Mert mindenki más, és az életmódváltás is egyéni út, így a kapott, összeszedett információkból a végén nekünk kell kialakítani azt az életmódot, ami számunkra működőképes hosszú távon is.

És persze nagyon fontos a motiváció is. A motiváció pedig mindig akkor segíti az életmódváltást a legjobban, ha pozitív töltetű. Vagyis nem a félelem hajtja (mert az a stress szintet emeli), hanem egy pozitív cél lebeg a szemünk előtt. Nekem például nagy hajtóerő volt éveken keresztül az, hogy gyermekem legyen, és egészségesen működjön a testem (lelkem) ahhoz, hogy ez természetesen megtörténhessen.

Az Endosegítő blogon továbbra is olvashatsz rendkívül sok posztot az endometriózis esetén javasolt életmódváltoztatásokról és az Endosegítő Étrend+Életmód Program szintén elérhető online megnézhető előadásokkal és rengeteg információs anyaggal. A személyes konzultációk továbbra is szünetelnek, mert a (ma éppen) 11 hónapos kisbabám minden időmet lefoglalja egyelőre (a képen).

by Anita Risa Photography

Nagyon jó egészséget és sikeres életmódváltást kívánok, ha épp ezen az úton jársz!

Kurczewski-Tamás Zita, Endosegítő blog írója, táplálkozási és életmód coach

Share