Bio vagy nem bio: ez itt a kérdés!

Bio vagy nem bio: ez itt a kérdés!

Az egészséges életmód hívei közül sokan ajánlják a bio minősítésű élelmiszerek vásárlását, ugyanakkor a szkeptikusok szerint a bio nem is biztos, hogy valóban bio, és arra sincs meggyőző adat, hogy egészségesebb lenne.

Amikor az endometriózis diagnózisa miatt több, mint 5 évvel ezelőtt étrendet és életmódot váltottam, és nekikezdtem az endometriózis diétának, hogy ezzel is segítsem a gyógyulásomat, elkezdtem magam is bio élelmiszereket vásárolni annak érdekében, hogy minél egészségesebben és vegyszermentesen étkezzek. Szombatonként a budapesti MOM parki biopiacon kezdtem a napomat, hogy bevásároljam a zöldségeket és a gyümölcsöket a következő hétre, és a bioboltokban is a bio minősítésű termékeket vettem le a polcról. Azt tapasztaltam, hogy a bio zöldségek, gyümölcsök sokkal ízletesebbek, és a biopiacon mindig jó minőségű, friss árut tudtam venni. De miért is lehet jobb az, ha bio minősítésű élelmiszert veszünk? És valóban jobb? Most ezt fogjuk röviden áttekinteni.

In Rome, 2008 by Russ2009, CC

Tényleg jobb az, ami bio?

A növényeket (így a zöldségeket, gyümölcsöket, gabonákat) a termesztés során vegyszerekkel kezelik, hogy több termést hozzanak rövidebb idő alatt, és ellenállóbbak legyenek a különböző fertőzésekkel, járványokkal szemben. Az egyik előnye a bio élelmiszereknek, hogy azok termesztéséhez a termelők nem használnak káros vegyszereket, így a bio élelmiszerek fogyasztásával egyrészt csökkenthetjük a szervezetünket terhelő toxikus anyagokat, így például a xenoösztrogéneknek vagy a rákkeltő anyagoknak való kitettségünket. A xenoösztrogének olyan kémiai anyagok, amelyek a növényvédő szerekben is jelen lehetnek, és bekerülve a szervezetünkbe ösztrogénszerűen viselkednek. Endometriózis esetén pedig érdemes lecsökkenteni minél jobban az olyan káros hatásokat, amelyek beavatkoznak a szervezetünk hormonális egyensúlyába, és növelik az ösztrogénszintet.

A másik kérdés, amit érdemes a bio élelmiszerek kapcsán vizsgálni, hogy magasabb-e a bio élelmiszereknek a tápanyagtartalma a hagyományos élelmiszerekhez viszonyítva. Ezzel kapcsolatban sok vita folyt az elmúlt évtizedekben, és ellentmondó kutatásokat is lehet találni, ugyanakkor egy 2014-es tanulmány azt állapította meg, hogy a bio terményeknek átlagosan 20-40%-kal, egyes esetekben 60%-kal magasabb az antioxidáns tartalma, alacsonyabb a kadmium (toxikus nehézfém) tartalma, és kevesebb növényvédő szermaradvány található bennük. Azokat az antioxidánsokat, amelyeket nagyobb mennyiségben találtak meg a kutatás során a megvizsgált növényekben, több esetben krónikus betegségek kockázatának csökkentésével hozták összefüggésbe korábbi tanulmányokban, ideértve a szív- és érrendszeri megbetegedéseket, neurodegeneratív megbetegedéseket (pl. Alzheimer vagy Parkinson kór) és egyes rákfajtákat. Egy másik kutatás a paradicsom kapcsán egyértelműen megállapította, hogy a friss paradicsomnak magasabb a C-vitamin, a karotenoid és a polifenol antioxidáns tartalma.

Mindezek mellett sok szakértő hiányolja, hogy nincs olyan tanulmány, ami a bio élelmiszereknek, illetve a bio élelmiszerekből álló étrendnek az egészségre, illetve a krónikus betegségekre gyakorolt közvetlen hatását bizonyítaná, összehasonlítva egy hagyományos étrenddel.

Véleményem szerint önmagában a növényvédő szerekben levő kemikáliák és xenoösztrogének csökkentése miatt érdemes minél többször a biot választani, és az is valószínűsíthető a fentiek alapján, hogy a bio növényeknek nagyobb a tápanyagtartalma. Mindemellett azt is el kell mondani, hogy a bio élelmiszerek vásárlása jelentősen megnövelheti a költségeket, ezért nem mindenki engedheti meg magának, hogy mindig a biot válassza. A bio élelmiszer ára ugyanis nem ritkán kétszerese vagy többszöröse a hagyományos termékek árának. Itt van néhány tipp, hogy milyen zöldségből, gyümölcsből miből érdemes biot venni.

Miből vegyek biot?

Alpha Stock Images – http://alphastockimages.com/

Nem minden zöldség és gyümölcs igényel azonos mennyiségű vegyszert: vannak, amelyek többet igényelnek, és vannak, amelyek kevesebbet. Ha tisztában vagyunk azzal, hogy melyek azok a növények, amelyek kevesebb vegyszert igényelnek a termesztés során, akkor könnyebben el tudjuk dönteni, hogy miből vegyünk biót.

Magyar hatósági felmérések szerint több növényvédő szert használnak általában a krumpli, paradicsom, paprika, uborka, piros bogyós gyümölcsök, szőlő, alma, körte, citrusfélék és egyéb gyümölcsök, zöldleveles saláták és az üvegházas, valamint az Európai Unión kívülről származó termékek származó termékek termesztéséhez, míg kevésbé szennyezettek jellemzően a brokkoli, a karfiol, a káposztafélék és a hagyma.

Egy másik értékes forrás az EWG (Environmental Working Group) által évente közzétett lista arról, hogy melyik a 12 legszennyezettebb növény (Dirty Dozen avagy a Piszkos Tiszenkettő) és a 15 legtisztább, legkevésbé szennyezettebb növény (Clean Fifteen azaz a Tiszta Tizenöt). Az EWG egy amerikai nonprofit szervezet, amely az USA-ban végzett vizsgálatok alapján állapítja meg a listáját, azonban az eredmények számunkra is iránymutatók lehetnek.

A 2018-as lista szerint a Piszkos Tizenkettő: 1. eper 2. spenót 3. nektarin 4. alma 5. szőlő 6. őszibarack 7. cseresznye 8. körte 9. paradicsom 10. zeller 11. burgonya 12. kaliforniai paprika.

2018-ban a Tiszta Tizenöt közé tartozik: 1. avokádó 2. kukorica 3. ananász 4. káposzta 5. hagyma 6. zöldborsó 7. papaya 8. spárga 9. mangó 10. padlizsán 11. sárgadinnye (honeydew) 12. kiwi 13. sárgadinnye (cantaloupe) 14. karfiol 15. brokkoli.

A teljes listát itt lehet megnézni.

A fenti lista alapján feltűnő, hogy a legszennyezettebb növények nagy többsége gyümölcs, így azokból általában érdemes a biót választani. A legkevésbé szennyezettek listáját óvatosan javasolom kezelni, mert abban több olyan növény van, ami Magyarországon nem terem, illetve az Euróai Unión kívülről származik. Ezeket a magyar viszonyok között érdemes nagyobb szennyezettségűként kezelni, mivel a szállítás során jellemzően vegyszerekkel kezelik őket. A lista mindezek mellett is nagyon tanulságos és hasznos.

Mi van, ha nem tudok biot venni?

Ha nem tudunk biot venni, mert az nem áll rendelkezésünkre vagy nem engedhetjük meg magunknak, akkor sincs semmi veszve. Ilyenkor érdemes arra törekedni, hogy közvetlenül a termelőtől vagy termelői piacon vásároljuk a zöldségeket, gyümölcsöket, és mindig törekedjünk arra, hogy a szezonális növényeket fogyasszuk. Ezen kívül érdemes a zöldségeket, gyümölcsöket meghámozni, illetve megszabadítani a külső leveleitől (pl. zöldsalátát, káposztát), valamint egy másik bevethető trükk, ha beáztatjuk szódabikarbonás vagy almaecetes vízbe 10-15 percig (pl. egy liter vízhez egy evőkanál szódabikarbona vagy 1 liter vízhez 1 dl almaecet), majd átmossuk.

Akkor bio vagy nem bio?

Összefoglalóan azt lehet mondani, hogy a bio élelmiszer egy jobb választás lehet. Ha azonban valamilyen okból kifolyólag nem elérhető számunkra, akkor törekedjünk arra, hogy a jobb minőségű hazai, kistermelői termékeket válasszuk. Minél több friss, megbízható helyről származó szezonális zöldséget, gyümölcsöt eszünk, annál több tápanyagot juttatunk be a szervezetünkbe, és annál többet teszünk az egészségünkért!

Kurczewski-Tamás Zita

Endosegítő blog írója, funkcionális táplálkozási referens, természetgyógyász, MA-URI kezelő és tréner

Ha még többet szeretnél tudni arról, hogy mivel segítheted a szervezeted egészséges működését, öngyógyító folyamatait és a gyógyulást, gyere el az Endosegítő Endometriózis Étrend Kurzusra vagy az Endosegítő Életmódváltás Programra! Ha személyre szabott tanácsadásra vágysz, akkor jelentkezz be egy étrenddel és életmóddal kapcsolatos konzultációra.

Share