7 endometriózis diétába illeszthető snack javaslat

7 endometriózis diétába illeszthető snack javaslat

Íme egy pár ötlet, hogy mivel színesítsd az étkezésedet a tízóraik, uzsonnák terén az endometriózis diétában.

A kis étkezések beépítése azért is jó, mert segítheti a vércukoregyensúlyt, ha naponta többször kevesebbet étkezünk. Ez azt jelenti, hogy a reggeli és az ebéd közé nyugodtan beiktathatunk egy tízórait, és az ebéd és vacsora közé egy uzsonnát.

A legjobb a vércukoregyensúly szempontjából, ha átlagosan két-három óra telik el két étkezés között. Arra figyeljünk, hogy ne hagyjunk ki étkezést, és ne teljen el több, mint 4 óra két étkezés között, ellenkező esetben a vércukrunk nagy valószínűséggel ingadozni fog.

Szóval, akkor itt vannak a snack javaslatok!

  1. Gyümölcs magokkal

A gyümölcs magokkal vagy diófélékkel az egyik legjobb és legegyszerűbb snack variáció

Az egyik szuper snack lehetőség, amit sem sütni, sem főzni nem kell, és bárhova vihető magunkkal különösebb előkészület és nagy helyigény nélkül, az a gyümölcs és a különböző dió- és magfélék.

2-3 adag gyümölcs fogyasztása naponta a legújabb kutatások szerint csökkenti az endometriózis kockázatát, ahogyan arról ebben a posztomban olvashatsz. A gyümölcsökkel együtt fogyasztott diófélék és magfélék pedig zsírt és fehérjét tartalmaznak, ami lassítja a gyümölcsben levő szénhidrát felszívódását. Az egészséges vércukoregyensúly pedig az egészséges étkezés alapja, úgyhogy az endometriózis diétában is cél.

Az említett kutatás szerint endometriózis szempontjából különösen áldásosak a citrusfélék, azonban ezeknél érdemes figyelni a bio vagy vegyszermentes minőségre a xenoösztrogéneket tartalmazó növényvédő szerek elkerülése érdekében.

A bogyós gyümölcsök, mint a málna, eper, meggy vagy szeder, alacsony cukortartalmúak és nagyon értékes antioxidánsokat, vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaznak. Itt is érdemes figyelni a bio vagy vegyszermentes minőségre, mert sajnos a bogyós gyümölcsöknél is jellemzően sok növényvédő szert alkalmaznak a termesztés során.

A dió jó omega-3 zsírforrás

A diófélék közül érdemes előnyben részesíteni a diót és a makadámdiót, mert ezeknek magasabb az omega-3 tartalma, aminek megfelelő mennyiségű bevitele nagyon fontos endometriózis szempontjából.

A magas omega-3 zsírsav tartalmú étrend ugyanis egyes kutatások szerint 22%-kal csökkenti az endometriózis kockázatát, illetve fájdalom- és gyulladáscsökkentő hatással bírhat, amelyről itt olvashatsz bővebben.

  1. Gyümölcs magvajjal

Apples & Peanut Butter by Anna B, CC

A másik lehetőség, ha a gyümölcsöt egy-két teáskanál magvajjal esszük. Nagyon finom magvajak kaphatók, így például szuper finom a mandulavaj vagy a kesuvaj. Magvajat otthon is készíthetünk egyszerűen az itt található tahini receptem mintájára.

Az egyik szuper finom és egyszerűen elkészíthető változat, ha egy banánt felkarikázunk, és összekeverjük egy-két teáskanál mandulavajjal. Megszórhatjuk őrölt fahéjjal is, hogy még ízletesebb legyen, és segítse a vércukoregyensúlyt.

A másik variáció, ha az almacikkekre rákenjük a magvajat, így például a kesuvajat. Nyammmi!

  1. Chia puding

A chia pudingot is magunkkal hordozhatjuk, ha úton vagyunk.

A chia puding egy nagyon egyszerűen elkészíthető desszert a mindennapokra, ami szintén csupa egészséges összetevőkből áll. Ráadásul, ha egy kis hordozható műanyag dobozba készítjük el, akkor magunkkal is vihetjük, ha éppen nem otthon vagyunk.

Íme a recept:

  • 3 evőkanál chia mag
  • 1 dl mandulatej vagy kókusztej
  • Gyümölcs
  • Fél mokkáskanál őrölt fahéj
  • Fél mokkáskanál őrölt gyömbér

A chia magot betesszük egy kis edénybe, és ráöntjük a mandulatejet vagy kókusztejet, és beletesszük a fűszereket is. Az első 5-10 percben néhányszor megkeverjük, hogy egyenletesen szívják meg a chia magok a növényi tejet. Pár óra múlva fogyaszthatjuk, de minél többet áll, annál jobb lesz az állaga, így akár előző este is elkészíthetjük. Tetszés szerint teszünk a tetejére gyümölcsöt, és akár beletehetünk egy kis kanál mandulavajat is.

  1. Kókuszjoghurt gyümölccsel és fahéjjal

Kókuszjoghurt málnával

A hozzávalók egyszerűen csak a kókuszjoghurt és valamilyen tetszés szerinti gyümölcs. Itt találsz rendkívül egyszerűen elkészíthető kókuszjoghurt receptet.

Az elkészítés pedig csak annyi, hogy elővesszük a kókuszjoghurtot, és rátesszük a gyümölcsöt. Ugye milyen könnyű? 😉

A kókuszjoghurtot megszórhatjuk fahéjjal is a végén, mivel a fahéjnak kedvező vércukor kiegyenlítő hatása van.

  1. Kókuszjoghurt granolával

Kókuszjoghurt granolával és áfonyával

Íme egy másik kókuszjoghurtos snack variáció: a kókuszjoghurtba akár előre elkészített granolát is tehetünk. A granolában jellemzően zabpehely, magok, diófélék és aszalt gyümölcs szokott  lenni.

Itt találsz egy jó kis granola receptet. Időközben már a receptben szereplő kókuszvirágcukrot nem ajánlom, de helyettesítheted könnyen eritrittel.

  1. Zöldségrudak humusszal

Humusz uborka rudakkal

A nyers uborka, sárgarépa vagy zellerszár rudak egy kis humusszal is nagyon jó snack variáció. Mindehhez csak előre fel kell vágnunk az uborkát, sárgarépát vagy a szárzellert, és egy kis dobozba magunkkal vinnünk (ha nem otthon esszük meg).

A humuszból érdemes előre elkészíteni egy nagyobb adagot, így kis étkezések alkalmával csak elővesszük a hűtőből. Humusz receptet itt találsz.

  1. Zöldségrudak avokádókrémmel

Avokádókrém

A zöldségrudakat, mint például a sárgarépa, szárzeller vagy uborkarudakat avokádókrémbe is mártogathatjuk.

Az avokádókrémet rendkívül egyszerűen el lehet készíteni. Csak annyit kell tenni, hogy egy villa segítségével pürésítjük az avokádót, és egy kevés citromlevet keverünk hozzá.

 

 

Kalandra fel!

Próbáljátok ki ezeket a variációkat, nagyon finomak, egyszerűen elkészíthetők és könnyen hordozhatók. Ha előre készülsz a táskádba snackkel, akkor nem kell majd kompromisszumokat tenned, ha éppen megéhezel, és csak kevésbé egészséges opciókat találsz a közeli boltokban.

Jó kísérletezést! És ne feledd: az egészség a Te kezedben (illetve a tányérodon) van!

Kurczewski-Tamás Zita

Endosegítő blog írója, funkcionális táplálkozási referens, természetgyógyász

Iratkozz fel az Endosegítő hírlevélre, hogy értesülj a legújabb posztokról, eseményekről, és egyúttal letöltsd az új feliratkozóknak járó ingyenes receptkönyvet. A receptkönvbe 12 endometriózis diétába illeszthető receptet találsz!

Share