Tejtermékek és az endometriózis étrend

Tejtermékek és az endometriózis étrend

A tej élet, erő egészség – mondták még az előző nemzedékek. Ma már azzal szembesülünk, hogy rengeteg laktózérzékeny ember van, akiknek emésztési panaszaik vannak tejcukor fogyasztása esetén, mások pedig allergiások a tejtermékekre. Lehet ez véletlen? Vajon milyen minőségű tejet iszunk? És hogyan hat ez a szervezetünkre és az egészségünkre?

Tejtermékek és endometriózis

Bár a tej és egyéb tejtermékeknek kifejezetten az endometriózisra való negatív hatását alátámasztó tudományos kutatásról  nem tudok, mégsem javasolt a tejtermékek fogyasztása endometriózis esetén több okból kifolyólag.

Egyrészt a boltban kapható tejtermékek olyan állatoktól származnak, amelyeket antibiotikumokkal, szintetikus hormonokkal kezelnek, és vegyi anyagokkal szennyezett takarmánnyal etetnek.

got milk? by www.waikiki.com

got milk? by www.waikiki.com

Az ily módon termelt és kezelt élelmiszerek fogyasztása nem ajánlatos, ha éppen endometriózissal küzdünk, mivel ezek megzavarhatják a női hormonegyensúlyunkat, valamint negatívan befolyásolhatják az immunrendszerünk működését és egészségi állapotunkat.

Váradi Tibor Az egészséges életmód alapjai 1. részben szereplő Tej: élet, erő, egészség című sorozatcikkében részletesen lehet olvasni a tejtermékek fogyasztásának negatív következményeiről. Többek között arról is, hogy a hormonkezelést a tehének tejhozamának növelése céljából alkalmazzák, és amelynek érdekében női nemi hormonokat és pajzsmirigyhormonokat használnak. “A tiroxin és a tireoglobulin harminc százalékkal növeli a tehének tejhozamát. A takarmányhoz adott hormonok megjelennek az állatok tejében és húsában, és az azt fogyasztó ember szervezetébe jutva hatnak a hormonháztartásra, káros irányba befolyásolva azt.” – emeli ki a szerző.

Joggal merülhet fel az a felvetés, hogy akkor esetleg együnk, igyunk organikus eredetű, vagyis bio tejtermékeket. A válasz sajnos erre is az, hogy ezeket jobb kerülni. A tejtermékek ugyanis nehezen emészthető ételek, így megterhelik az emésztési folyamatokat. A megfelelő emésztés pedig azért is fontos, mert immunrendszerünk 80%-ban az emésztőszervrendszerünk állapotától függ.

A tejtermékek leggyakoribb negatív hatása az, hogy a szervezetben nyálkaképződést eredményez.

Sokszor ez az oka a gyakori légúti megbetegedéseknek, asztmának, allergiának, arcüreg-problémáknak. Ezen kívül a gyomor- és bélrendszerben is hurut képződését eredményezheti, ami nehezíti a tápanyag felszívódását. Magam is tapasztaltam, hogy önmagában csak a tej (!) elhagyása milyen hatással volt az emésztésemre. Még jóval az endometriózis miatti étrendváltásom előtt elhagytam a reggeli tej fogyasztását, és már ez azt eredményezte, hogy az ebéd nem távozott rögtön annak elfogyasztása után. Amikor meg teljesen vagy legalábbis majdnem teljesen elhagytam (az időnként elfogyasztott joghurt vagy kefir kivételével) a tejtermékek fogyasztását, az állandó étkezések utáni hurutom is megszűnt.

“A pasztörizált, homogénezett, vegyi anyagokkal zsúfolt tejet még a jó emésztésű emberek szervezete sem tudja kellőképpen feldolgozni” – írja Paul Pitchford Gyógyító táplálkozás című könyvében. A szerző könyvében kitér arra is, hogy manapság milyen elterjedt a laktózérzékenység. “A tejcukor-intolerancia az ázsiaiak 80, az afrikaiak/fekete amerikaiak 70, a mediterrán népek 60, a mexikóiaik 50 százalékát érinti, ezen kívül minden olyan embert, akinek az ősei nem fogyasztottak tejet és tejtermékeket” – emeli ki.

Megfigyelhető, hogy az endometrózissal küzdő nők is sokszor szenvednek valamilyen ételintoleranciában, legyen az gluténérzékenység, laktózérzékenység vagy egyéb ételallergia.

Az emésztésünk megfelelő állapotára kifejezetten fontos odafigyelni, és bármely panasz esetén érdemes kivizsgáltatni magunkat. Tejalleria vagy laktózintolerancia esetében pedig az a legjobb, ha teljes egészében mellőzzük a tejtermékek fogyasztását.

Kefir by Claudio Brisighello, CC

Kefir by Claudio Brisighello, CC

Ha nem tudjuk vagy nem akarjuk elhagyni teljes egészében a tejtermékek fogyasztását, legfeljebb kis mértékű savanyított és erjesztett tejtermékek fogyasztása ajánlható, például bio joghurt vagy bio kefir formájában. Ezek ugyanis könnyen emészthetőek, és tartalmaznak a szervezet számára hasznos probiotikumokat is.

Fontos viszont, hogy ezeknek a tejtermékeknek a fogyasztása se legyen nagy mennyiségű, ugyanis a tejtermékekben – és más állati eredetű termékekben – levő zsírok is rossz hatással lehetnek az endometriózisnál fennálló gyulladásos folyamatokra és a fájdalomra. Ahogy korábban az endometriózis és a zsír összefüggéseiről írt posztomban írtam róla bizonyos zsírsavaknak gyulladáscsökkentő, míg másoknak gyulladást okozó hatásuk lehet. Az állati eredetű zsírokat általában érdemes csökkenteni, míg a jó hatású zsírokat növelni érdemes, így javasolt például a lenmag, kendermag, tökmag vagy az ezekből készült hidegen sajtolt olajok, a ligetszépe olaj, a chia mag, kendermag, dió, napraforgómag, hidegen sajtolt olivaolaj fogyasztása. Váradi Tibor is említi a fenti cikkében, hogy a tej és a tejtermékek lerövidítik a menstruációs ciklust 28 nap alá, menstruációs görcsöket és túlzott vérzést okoznak.

Mit igyunk tej helyett?

A legegészségesebb az, ha csökkentjük a tejhelyettesítők fogyasztását is, és a tiszta vizet részesítjük előnyben, kiegészítve gyógyteák, illetve nem koffeintartalmú teák fogyasztásával.

Ha valamilyen tejhelyettesítőt szeretnénk használni (pl. krémlevesek vagy turmixok elkészítéséhez), akkor elsősorban a kókusztej fogyasztását ajánlom. Persze tejszerű italokat lehet készíteni ezen kívül magokból és gabonákból is, így például rizsből vagy mandulából is.

Óvatosan javasolok bánni a boltban kapható növényi tejek használatával, mert azokban sokszor adalékanyagok, édesítőszerek vagy egyéb hozzáadott növényi olajok, emulgeálószerek, stabilizátorok találhatók.

Növényi tejeket házilag is elő lehet állítani, és általában a boltokban kapható italokat azok árának töredékéből elkészíthetjük. Ráadásul így kiküszöböljük a csomagolásuk esetleges káros hatásait is (így például a kókusztej fémdoboza egy ösztrogénszerűen viselkedő vegyi anyagot, vagyis BPA-t tartalmaz, amiről ebben a posztban olvashatsz).

A receptekért kattints ide.

Források: 

Paul Pitchford: Gyógyító táplálkozás, Édesvíz Kiadó, Budapest

Váradi Tibor: Tej: élet, erő, egészség. Megjelent Az egészséges életmód alapjai 1. rész című füzetben, a Napfényes Élet Alapítvány összeállításában.

 

Fotó a poszt elején: Laptos – Milk Spoon by Horatio Curutiu, CC

 

Share