Tejtermékek és az endometriózis étrend

Tejtermékek és az endometriózis étrend

A tej élet, erő egészség – mondták még az előző nemzedékek. Ma már azzal szembesülünk, hogy rengeteg laktózérzékeny ember van, akiknek emésztési panaszaik vannak tejcukor fogyasztása esetén, mások pedig allergiások a tejtermékekre. Lehet ez véletlen? Vajon milyen minőségű tejet iszunk? És hogyan hat ez a szervezetünkre és az egészségünkre?

Tejtermékek és endometriózis

Bár a tej és egyéb tejtermékeknek kifejezetten az endometriózisra való negatív hatását alátámasztó tudományos kutatásról  nem tudok, mégsem javasolt a tejtermékek fogyasztása endometriózis esetén több okból kifolyólag.

Egyrészt a boltban kapható tejtermékek olyan állatoktól származnak, amelyeket antibiotikumokkal, szintetikus hormonokkal kezelnek, és vegyi anyagokkal szennyezett takarmánnyal etetnek.

got milk? by www.waikiki.com

got milk? by www.waikiki.com

Az ily módon termelt és kezelt élelmiszerek fogyasztása nem ajánlatos, ha éppen endometriózissal küzdünk, mivel ezek megzavarhatják a női hormonegyensúlyunkat, valamint negatívan befolyásolhatják az immunrendszerünk működését és egészségi állapotunkat.

A tejhozam növelése érdekében az állatokat hormonkezelésnek vetik alá, és ennek érdekében női nemi hormonokat és pajzsmirigyhormonokat alkalmaznak. “A tiroxin és a tireoglobulin harminc százalékkal növeli a tehének tejhozamát. A takarmányhoz adott hormonok megjelennek az állatok tejében és húsában, és az azt fogyasztó ember szervezetébe jutva hatnak a hormonháztartásra, káros irányba befolyásolva azt.” – emeli ki Váradi Tibor Tej: élet, erő, egészség című cikkében.

Joggal merülhet fel az a felvetés, hogy akkor esetleg együnk, igyunk organikus eredetű, vagyis bio tejtermékeket. A válasz sajnos erre is az, hogy ezeket jobb kerülni. A tejtermékek egyrészt természetes formájukban is tartalmaznak hormonokat, amelyek szintén befolyással lehetnek a hormonrendszerünkre. Másrészt támogatják a fájdalmat és gyulladást okozó prosztaglandinok termelődését, ahogy erről már korábban az endometriózis és a zsír összefüggéseiről írt posztomban írtam róla.

A tejtermékek leggyakoribb negatív hatása az, hogy a szervezetben nyálkaképződést eredményez. Sokszor ez az oka a gyakori légúti megbetegedéseknek, asztmának, allergiának, arcüreg-problémáknak. Ezen kívül a gyomor- és bélrendszerben is hurut képződését eredményezheti, ami nehezíti a tápanyag felszívódását. Magam is tapasztaltam, hogy önmagában csak a tej (!) elhagyása milyen hatással volt az emésztésemre. Még jóval az endometriózis miatti étrendváltásom előtt elhagytam a reggeli tej fogyasztását, és már ez azt eredményezte, hogy az ebéd nem távozott rögtön annak elfogyasztása után.

“A pasztörizált, homogénezett, vegyi anyagokkal zsúfolt tejet még a jó emésztésű emberek szervezete sem tudja kellőképpen feldolgozni” – írja Paul Pitchford Gyógyító táplálkozás című könyvében. A szerző könyvében kitér arra is, hogy manapság milyen elterjedt a laktózérzékenység. “A tejcukor-intolerancia az ázsiaiak 80, az afrikaiak/fekete amerikaiak 70, a mediterrán népek 60, a mexikóiaik 50 százalékát érinti, ezen kívül minden olyan embert, akinek az ősei nem fogyasztottak tejet és tejtermékeket” – emeli ki.

Megfigyelhető, hogy az endometrózissal küzdő nők is sokszor szenvednek valamilyen ételintoleranciában, legyen az gluténérzékenység, laktózérzékenység vagy egyéb ételallergia.

Az emésztésünk megfelelő állapotára kifejezetten fontos odafigyelni, és bármely panasz esetén érdemes kivizsgáltatni magunkat.

Mi lesz a kalcium bevitellel, ha elhagyom a tejtermékeket?

A legtöbbször hangoztatott érv a tejtermékek elhagyása ellen, hogy a kalcium miatt nagyon fontos, hogy az étrend részét képezze. Ennek kapcsán azonban aggodalomra nincs ok, mivel a kalciumot egyéb tápanyagokból is be tudjuk vinni a szervezetbe.
 
Fontos tudni, hogy a kalcium a magnéziummal tandemben együtt dolgozik:
– ha túl sok a kalcium, és nincs elég magnézium, akkor az izmok és a véredények túlzottan összehúzodnak, és a magnézium ezt ellensúlyozza azzal, hogy azokat segíti tágítani, ellazítani;
– ha magnéziumhiány van, akkor a kalcium kristályosodásra hajlamos, és ez vesekő kialakulásához, meszesedéshez vezethet.
 
Szóval a lényeg a magnézium és a kalcium közti balansz a szervezetben.
 
A kalciumhiány kapcsán leginkább a csonritkulás veszélyét szokták említeni, azonban a tejtermékek esetén a kalciumtartalom nem feltétlenül a csontokba rakódik le, mivel a tejtermékekben nagyon magas a sodiume chloride, vagyis a só tartalom, ami azt eredményezi, hogy a kalcium nagy része a vérben a só hatására bekövetkező savasodás ellensúlyozására fog felhasználódni (különösen a sajtokban).
 
Szóval aggodalomra nincs ok. Ha nem fogyasztotok tejterméket vagy el szeretnétek hagyni, itt van néhány tipp, hogy melyek azok az ételek, amelyek pl. jó kalciumforrasok:
– szardínia (csontokkal fogyasztva)
– káposzta
– brokkoli,
– lazac,
– narancs,
– chia mag,
– dió, mandula,
– petrezselyem,
– vízitorma
– wakame alga
– fodroskel
– fehérrépa zöldje
– édeskömény
– kínai kel
– spenót.

Mit igyunk tej helyett?

A legegészségesebb az, ha csökkentjük a tejhelyettesítők fogyasztását is, és a tiszta vizet részesítjük előnyben, kiegészítve gyógyteák, illetve nem koffeintartalmú teák fogyasztásával.

Ha valamilyen tejhelyettesítőt szeretnénk használni (pl. krémlevesek vagy turmixok elkészítéséhez), akkor elsősorban a kókusztej, mandulatej vagy a kókuszos rizstej fogyasztását ajánlom (bár ez utóbbinak magas a szénhidráttartalma, ami gyorsan felszívódik, így egyszerre csak kisebb mennyiségben javasolom fogyasztani).

Óvatosan javasolok bánni a boltban kapható növényi tejek használatával, mert azokban sokszor adalékanyagok, édesítőszerek vagy egyéb hozzáadott növényi olajok, emulgeálószerek, stabilizátorok találhatók.

Növényi tejeket házilag is elő lehet állítani, és általában a boltokban kapható italokat azok árának töredékéből elkészíthetjük. Ráadásul így kiküszöböljük a csomagolásuk esetleges káros hatásait is (így például a kókusztej fémdoboza egy ösztrogénszerűen viselkedő vegyi anyagot, vagyis BPA-t tartalmaz, amiről ebben a posztban olvashatsz).

A receptekért kattints ide.

Szerző: Kurczewski-Tamás Zita, Endosegítő blog írója, funkcionális táplálkozási referens, természetgyógyász

Utoljára frissítve: 2018. október 22-én

Források: 

Paul Pitchford: Gyógyító táplálkozás, Édesvíz Kiadó, Budapest

Váradi Tibor: Tej: élet, erő, egészség. Megjelent Az egészséges életmód alapjai 1. rész című füzetben, a Napfényes Élet Alapítvány összeállításában.

Fotó a poszt elején: Laptos – Milk Spoon by Horatio Curutiu, CC

A poszt utoljára frissítve: 2017.11.24.

Share