Néhány gondolat az endometriózis és a glutén kapcsolatáról

Néhány gondolat az endometriózis és a glutén kapcsolatáról

Nincs egyértelmű bizonyíték arra, hogy pontosan mi a kapcsolat az endometriózis és a gluténfogyasztás között, azonban az a megfigyelés, hogy a gluténtartalmú, vagy legalábbis a búzatartalmú ételek elhagyása segíthet az endometriózis okozta panaszokon.

Egy olasz kutatás, amely 207 endometriózissal érintett nő bevonásával készült, arra kereste választ, hogy vajon enyhülnek-e az endometriózissal kapcsolatos panaszok és az életminőség, ha alhasi panaszokkal küzdő endometriózisos nők a glutént 12 hónapon keresztül kiiktatják az étrendjükből. A kutatásról szóló 2012-ben megjelent cikk arról számol be, hogy az eredmények szerint a nők 75%-a jelentős javulást érzékelt a tüneteiben, míg a többi 25% nem tapasztalt semmilyen változást, de az is tény, hogy egyetlen nő esetében sem súlyosbodtak a tünetek. Valamennyi bevont nő esetében javulás volt tapasztalható a fizikai működés, vitalitás, általános egészségi állapot, társadalmi működés és mentális egészség tekintetében. A kutatás alapján a kutatást végző orvosok azt a következtetést vonták le, hogy az endometriózissal járó fájdalom 12 hónapos gluténmentes diétát követően csökken.

Mi lehet a gond a gluténnel?

Tény, hogy ma már az emberek nagy része érzékeny a gluténtartalmú gabonafélékre. Itt nem a lisztérzékenységre (cöliákia) gondolok, amely egy autoimmun betegség, vizsgálatokkal egyértelműen kimutatható és a lakosság kis részét érinti, és nem is a búzára való allergiáról van szó, amely szintén okozhat panaszokat. A nem cöliákia típusú gluténérzékenységben (“non celiac gluten sensitivity”) sajnos a lakosság jelentős hányada érintett. Ezt a típusú gluténérzékenységet nem lehet egyértelműen vizsgálatokkal kimutatni, viszont a glutén elhagyásával az tapasztalható, hogy az egészségügyi állapot javul, az emésztőrendszeri panaszok (pl. puffadás, szelesedés, hasmenés stb.) vagy egyéb panaszok (pl. fejfájás) megszűnnek. Számos betegség esetén ma már kimutatott, hogy a glutén elhagyása segít a tünetek csökkentésében, a gyógyulásban (pl. autoimmun betegségek esetén mint a Hashimoto vagy az SLE). Egyes esetekben pedig a gluténban levő fermentálódó szénhidrátok okozzák a puffadásos panaszokat, mely esetben rendkívül támogató lehet a FODMAP étrend.

Dian Mills táplálkozási szakértő véleménye szerint az endometriózisnál mindezeken kívül még arról is lehet szó, hogy a búzát az 1970-es évek elején hormonok felhasználásával genetikai módosították. Ennek során kétféle hormont adtak a búzához, hogy befolyásolják a búzaszemek mennyiségét, a szárnak a vastagságát, és ellenállóvá tegyék egy bizonyos gombafélével szemben. Meglátása szerint ez alapján a glutén negatív hatással lehet a hormonháztartásra. Endometriózissal kapcsolatos könyvében Mills szintén arról számol be, hogy praxisában a nők körülbelül 80%-a azt tapasztalja, hogy a búza elhagyása csökkenti vagy megszünteti az endometriózisos panaszokat.

Ha gluténmentesen szeretnél étkezni…

Ha ki szeretnéd próbálni, hogyan hat a gluténmentes étkezés az endometriózisra, akkor próbáld ki 3 hónapig kiiktatni az étrendedből a glutént.

Ilyen esetben kerülnöd kell az alábbi gabonákat:

  • búza,
  • rozs,
  • árpa.

A zabról megoszlanak a vélemények, mert nincs gluténtartalma, de azért kerülendő, mert legtöbbször búzával keveredik a feldolgozó üzemekben. Zabpehelyből ezért mindenképpen gluténmenteset javasolt csak fogyasztani.

A gluténmentes gabonák, melyeket beépíthetünk egy gluténmentes étrendbe az alábbiak:

  • köles,
  • hajdina,
  • rizs,
  • amaránt,
  • quinoa,
  • gluténmentes zab.

Amennyiben IBS-sel (irritábilis bélszindróma) vagy érintett, vagy egyébként puffadásos, szelesedéses panaszaid vannak, javasolom, hogy csak az alacsony FODMAP tartalmú gabonákat fogyaszd (köles, rizs, quinoa), és próbáld ki a FODMAP étrendet.

Kurczewski-Tamás Zita, Endosegítő blog írója, funkcionális táplálkozási referens, természetgyógyász

Felhasznált források:

Mansueto P1, Seidita A, D’Alcamo A, Carroccio A.: Non-celiac gluten sensitivity: literature review.

Marziali M1, Venza M, Lazzaro S, Lazzaro A, Micossi C, Stolfi VM: Gluten-free diet: a new strategy for management of painful endometriosis related symptoms?

Dian Shepperson Mills MA & Michael Vernon PhD HCLD: Endometriosis – A Key to Healing and Fertility Through Nutrition, 2002

Fotó a poszt elején: wheat by Fleur Philips, CC

A poszt frissítve utoljára: 2017.11.23.

 

Share