A műtét nem oldja meg mindig a problémát - Beszélgetés dr. Kovács Zoltánnal az endometriózisról - II. rész

A műtét nem oldja meg mindig a problémát – Beszélgetés dr. Kovács Zoltánnal az endometriózisról – II. rész

Az interjú első felét itt olvashatod.

Az életmódváltás kapcsán sok mindenről beszéltünk az interjú első felében. Mi az, amire endometriózis esetén kifejezetten fontos figyelni?

Az életmódváltás egy óriási terület. Kezdjük mondjuk a testmozgással. Fel kell térképezni, hogy ha valakinek endometriózisa van, akkor egyáltalán volt-e testmozgás az életében vagy abszolút mozgásszegény életmódot folytatott, és ha végzett testmozgást, akkor milyen típusú testmozgást végzett. Testmozgásra ugyanis mindenképp szükség van endometriózisnál is, mert kimutatták a testmozgásról azt, hogy ha az már verejtékezéssel is jár, akkor az egy méregtelenítési, tisztulási folyamat is egyben. Ezt a hagyományos orvoslás is kimondja. Ami még fontos, hogy a vérkeringést az alhasban, a női szerveknél erősíteni kell. Erre alkalmas az Aviva torna, ami nemcsak az ösztrogén, hanem a progeszteron hormon termelését is serkenti. Az egyik uralkodó elmélet szerint az ösztrogéntúlsúly okozza az endometriózist, és az, hogy kevés a progeszteron. Szerintem ez túlzott leegyszerűsítése a történetnek, de persze lehet ennek is szerepe benne.

Ha már az Aviva tornát említed, hadd kérdezzek rá, hogy mikor ellenjavallt az Aviva endometriózisnál és mikor javallott?

Egyénileg kell mérlegelni, hogy – ha valakinek endometriózisa van – az Aviva tornát elkezdheti-e, és ha elkezdheti, akkor melyik formáját. A nők nagy részénél az Aviva tornát egyénileg kell beállítani, tehát minden gyakorlat nem javasolt nekik. És ezt fontos az Aviva tornáról tudni, hogy nagyon jól lehet variálni a gyakorlatokat. Ez az, ami nincs bent a köztudatban, hogy egyénre szabottan lehet kialakítani: egyrészt ki is lehet hagyni elemeket, másrészt a különböző elemeket lehet erőteljesen, de lehet nagyon gyengéden is csinálni.

Milyen más életmódbeli változtatás jön szóba?

Hát ott kell kezdeni, hogy sok vizet kell inni. Ez mindennek az alfája és az omegája, mert nemcsak az a fontos, hogy a vérből több jusson el a petefészkekhez, a méhhez meg a hashártyához, hanem akkor tud ez a vér ott jól segíteni, hogyha az megfelelően híg és nincs besűrűsödve. Azért kell sokat inni – és itt a vízen van a hangsúly – hogy a vér megfelelően fel legyen hígulva, mert akkor mindent, így például az oxigént, a tápanyagot is sokkal jobban oda tudja szállítani. Általánosságban azt lehet mondani, hogy napi másfél-két liter víz mindenkinek javasolt. A másik az étrend, amiről már elkezdtünk beszélni, hogy mit is kellene kihagyni, és helyettesíteni a természetes formákkal. A harmadik, ami rendkívül fontos lenne, de a legtöbbször elmarad ebben a rohanó nagyvárosi életben, az a korai időben való lefekvés. Tehát 10 órakor már javasolt aludni, de legalábbis úgy lenni az ágyban, hogy már nem olvasunk semmit. Erről fontos beszélni, mert ez megint régi megfigyelés, és akár a mazdazdán, akár az indiai gyógyászat, de egyébként az orvostudomány is kimutatta, hogy 10 óra után hormonálisan átáll a szervezetünk, és olyan hormonok kezdenek el termelődni, amelyeknek éjszaka van a bioritmusuk, és ez jót tesz a szervezetnek. Ha ezt tartósan kilőjük, az nem jó, tehát akinek endometriózisa van, annak erre valahogy rá kéne magát szoktatni. Ami még a hormonrendszert nagyon tudja stimulálni, az a felkelő napnál jógázás. Vagy ha nem is jóga, akkor legalább egy reggeli torna, és a korán való felkelés. Egyszerűen a szervezetünk működése úgy van hangolódva, hogy napfelkeltétől napnyugtáig működünk. És például a jógikus hagyomány azt mondja, hogy az étkezést is így kell igazítani. Tehát például a vacsora akkor legyen, amikor lemegy a nap. Akinek endometriózisa van, erre is kéne törekednie, vagy ha ezt nem is tudja betartani, akkor legalább ne egyen 7 óra vagy 8 óra után, mert az nagyon megterheli a szervezetet, ugyanis ilyenkor éjszaka kell az emésztési folyamatnak megtörténnie, amikor nem ez lenne a cél. Az agy és az idegrendszer így nem tud jól pihenni, hiszen leköti a szervezetnek és az idegrendszernek a munkáját az emésztés. Tehát valójában, amikor életmódról beszélünk, akkor ilyen egyszerű dolgokkal kell kezdeni. A másik, ami még fontos, hogy a mesterséges intim mosakodóknak és minden női egészségügyi cikknek a radikális törlése az életből, mert az abban levő mesterséges kemikáliák, vegyszerek eleve nem kellenek a női szervezetnek, ilyenkor meg különösen nem.

Ha valaki életmódváltásra adja a fejét, hirtelen találkozik egy csomó tiltólistás dologgal, és már ez okoz egyfajta stresszt. Aki betegséget próbál kezelni természetes módszerekkel, könnyen lehet, hogy végül úgy él meg egy darab csoki evést, mintha bűnt követne el. Mi az, amit fontosabb kerülni: az ezzel járó stresszt vagy szigorúan mindent be kell tartani, mert különben ki tudja, mi történik?

Mindig egyénileg kell mérlegelni, hogy hirtelen valaki mennyit változtasson, és tartson be. Számít, hogy kinek milyen a személyisége, a világképe, a hitrendszere. Ez megint nagyon fontos, hogy nem lehet valakinek túl sok mindent mondani, és túl sok szabály betartására kérni. Meg kell keresni azt a három-négy legfontosabb dolgot, amiről a beszélgetés alapján úgy gondolja az orvos, hogy abban partner lesz a beteg. És a következő orvosi találkozó során ezek módosíthatók, illetve új elemek adhatók hozzá.

Beszéltük, hogy az életmódváltás egy hosszú folyamat. Mi a legelső, amin egy nőnek változtatnia kellene, ha életmódváltásra adja a fejét?

Igyon megfelelő minőségű tiszta vizet.

Akkor úgy kérdezem, hogy mik az alapok?

Nagyon tömören, összeszedve, három alap van: az első a táplálkozás és folyadékfogyasztás, a második a testmozgás és a harmadik az elmekontroll.

Mit értesz elmekontroll alatt?

Elmekontroll alatt a lelki folyamatainkkal és traumáinkkal, az érzelmeinkkel, a gondolatainkkal, a múltbéli negatív emlékeinkkel való foglalkozást értem. Erről szól főként a jóga. Tehát a jóga sose arról szólt, hogy ki mennyire tud előrehajolni és ki milyen nehéz, bonyolult fejenállás-variációt tud csinálni. A jóga végül is mindig arról szólt, hogy az elménket jó értelemben kontrolláljuk. Ez a végső kulcsa az egésznek, és az összes jógagyakorlat erre épül fel. Tehát mindegy, hogy milyen típusú jógáról van szó, az egésznek ez az egy célja van, csak a különféle megközelítési irányok mások. Amikor elmekontrollt említem, akkor abban benne van a stresszkezelés is. A stressz egy gyűjtőzsák, amiben bent van minden: a szorongásainkat, félelmeinket, aggódásainkat, a napi problémáinkat is megélhetjük stresszként, és azt is megélhetjük stresszként amit Te mondtál, hogyha túl sok szabály betartására kérünk valakit. Valójában ez az egésznek egy másik kulcsa, hogy az elmekontroll által először a stresszkezelést tanuljuk meg, és azt tanuljuk meg, hogy ezt a mindennapjainkba hogyan építsük be. Mert egy dolog, amikor a jógaszőnyegen jógázunk, a másik része pedig, hogy mit csinálunk máskor, a nap további részében, és akkor a stresszeinket, problémáinkat hogyan kezeljük. A satyananda jógarendszer, amit tanulok már négy éve, pontosan erre megy rá nagyon erősen. Amellett hogy, mint minden iskolában, vannak hagyományos jóga ászanák és légzőgyakorlatok, arra fekteti a hangsúlyt, hogy mit csináljunk azután, hogy leléptünk a jógaszőnyegről. Tehát nagyon fontos, hogy ezt is meg kell tanítani az embereknek. Ezen kívül elmekontroll alatt az önismeretet is értem, mert a jóga az önismeretet is tanítja. Persze rengeteg önismereti irányzat van, dehát én mindig a jógát emelem ki, mert ezt csinálom már tizenegy éve. Mindegy, hogy milyen önismereti utat választ az ember, a jógát vagy esetleg más irányzatot, mindenképpen kell ezzel foglalkozni. Ez annak is jót tesz, akinek endometriózisa van, és annak is, akinek nincs semmi baja.

Mi az, ami kifejezetten ellenjavallt endometriózis esetén?

Ellenjavallt például menstruáció alatt szexuális életet élni. Egyébként is azt gondolom, hogy ez egyáltalán nem javasolt, de endometriózisnál meg különösen nem, mert akkor megvan némi esélye annak, hogy valamennyi szövet, ami a menstruációs vérrel kiürül, a petevezetéken keresztül bekerül a hasüregbe. A másik, ami nem javasolt, az a tamponnak és a menstruációs tölcsérnek a használata.

Az is a retrográd menstruáció miatt?

Nem, egyszerűen azt gondolom, hogy jobb, ha az a vér kiürül. És ami még abszolút nem javasolt az endometriózisosnak: az addigi életmódját folytatni nulla változtatással, mert a probléma vagy visszajövetelének nagy az esélye. Tehát valami változtatás kell.

Meg lehet gyógyulni endometriózisból?

Igen. Helyreáll az egyensúly, és ezzel meggyógyult a páciens, panasz- és tünetmentes lesz. Bár hozzá kell tenni, az orvosok és természetgyógyászok egy része mást ért a meggyógyult fogalom alatt mint én.

Szóját lehet endometriózis esetén fogyasztani?

Erről megoszlanak a vélemények. Azt gondolom, hogy lehet. Olyan szóját lehet mértékkel fogyasztani, ami nem génkezelt, jól elő van készítve, és meg van főzve.

És mi a helyzet a külső ösztrogénforrásokkal?

Háromféle ösztrogénforrás van: a legjobban az ösztrogénreceptorokat a xenoösztrogének kötik le. Tehát ezért kell minden háztartási szert, vegyszert kicserélni. A következő ösztrogénforrás a gyógyszer típusú ösztrogének, a harmadik pedig a fitoösztrogének. De az, hogy a fitoösztrogének ilyenkor mennyire károsak, egyáltalán nincs eldöntve. Két tábor van: van, aki azt mondja, hogy semmit, tehát még szóját sem szabad enni, és ide tartozik az orvosok és a természetgyógyászok egy része. Én azt gondolom, hogy mértékkel lehet, csak figyelni kell arra, hogy a páciensnek milyen tünetei jelennek meg. Megjelenik-e étkezés után hasi puffadás, orrfolyás vagy váladék a garatban, vagy darabos, alvadékos lesz-e a menstruációja.

És az tudja segíteni az endometriózisos nőt, aki nem tud teljesen átállni étkezésben, ha menstruáció előtt, alatt és utána legalább egy egészségesebb étkezést folytat?

Igen, ez a minimum. Ha már valaki nem tud átállni, akkor legalább annyit csináljon meg, hogy a menzesz előtt néhány napig csökkentse a táplálékot, vagy menzesz előtt tartson egy léböjtöt. És amire még ki szeretnék térni az életmód kapcsán, az a relaxáció. Azt írja 1981-ben Swami Satyananda, a satyananda jógarendszer alapítója, a Jóga és Kriya című könyvében, hogy „a relaxáció a boldogság, az egészség és a magasabb tudatállapot elérésének a kulcsa”. Ez egy gyönyörű mondat, és tényleg azt gondolom, hogy így van. Tehát ez egy olyan faktor, amit nem lehet kihagyni, és érdemes elkezdeni a relaxációt beépíteni az életmódjába annak, akinek endometriózisa van. A relaxáció alatt a Jóga Nidra gyakorlatot értem, melyet Swami Satyananda dolgozott ki. Nem az a kulcs, hogy meditáljon valaki (a közhiedelemmel ellentétben), ha például endometriózisa van, hanem hogy csinálja a relaxációt. Tehát a legegyszerűbb dolgokkal kell elkezdeni.

A gyógynövények mennyire bevettek endometriózis kezelésében?

A gyógynövényeket lehet sokféle célra használni endometriózis kapcsán. Így fájdalomcsillapításra vagy arra is, hogy a hormonszinteket, tehát az ösztrogént és a progeszteront próbáljuk kiegyensúlyozni. Ezen kívül lehet használni a gyógynövényeket tisztítókúrára, például vesetiszításra, vérműködésnek vagy epehólyag-működésnek a serkentésére. Vagy például a szorongást, a depressziót is lehet kezelni gyógynövényekkel is. Mindig attól függ, hogy mi az alapprobléma és milyen irányba akarunk elmenni. De őszintén szólva azt gondolom, hogy az alap a három dolog, amit már említettem, tehát a táplálkozás és folyadékfogyasztás, testmozgás és az elmekontroll. Negyediknek pedig be lehet hozni a gyógynövényeket.

Vagy a homeopátiát?

Igen, vagy mind a kettőt. De a három alappal kell kezdeni, mert a gyógynövények is akkor fognak jobban hatni, hogyha már a szervezetben bizonyos étrendi változtatások megtörténtek. Sokan mondják, hogy a gyógynövények nem használnak nekik, és ez akkor történik meg, ha általában az életmód alapjaival nem történik semmi. Azt gondolom, hogy a betegség kialakulása egy folyamat, és abból az, hogy helyreáll az egyensúly, az is egy folyamat. A homeopátia alkalmas a fájdalmak, panaszok csökkentésére, az ösztrogén és progeszteron hormon egyensúly beállítására, az immunrendszer erősítésére és a gyógyulási folyamat támogatására.

És a progeszteron krém?

Használható.

Segíthet?

Persze, lehet használni.

Ezt is kiegészítőként?

Azt gondolom, hogy a progeszteron krém mellett szükséges a táplálék- és folyadékfogyasztással, elmekontrollal és a megfelelő testmozgással is foglalkozni, ezeket nem váltja ki. A korábban említett Aviva torna pozitív hatásai csak részlegesen, korlátozottan tudnak működni a krémhasználat során. A krémes kezelés mellett a torna progeszterontermelést serkentő hatása nem tud érvényesülni. További kérdés, hogy a progeszteron krémet meddig lehet adni. Ebben orvosok, tanácsadók közt sincs egység. Folytatva az előbbi gondolatot én azt tartom a progeszteron krémről, hogy az orvosi gyógyszereknek egy alternatívája lehet. Tehát van, amikor eleve nem is kell valakinek gyógyszer, hagyományos orvosi készítmény, hanem lehet a krémmel kezdeni. De azt gondolom, hogy ilyen esetben is kell foglalkozni az egészséges egyensúly helyreállításának pilléreivel. Van olyan páciensem, aki használt krémet, aztán visszatértünk az orvosi gyógyszerre azért, mert ezzel a három alap dologgal nincs ideje foglalkozni. Van ugyanis, akinek úgy van valakinek endometriózisa, hogy van egy-két gyereke, ráadásul még egyedül is él, és nincs ideje magára. Tehát azt gondolom, hogy ilyenkor is szükséges használni a gyógyszereket vagy a progeszteron krémet vagy a homeopátiát.

Az interjú első felét itt olvashatod.

Dr. Kovács Zoltán elérhetősége: www.termeszetesnogyogyaszat.hu

További információk: http://endosegito.hu/ajanlott-kulso-segitok/dr-kovacs-zoltan/

Share